-
Categorie A
11 Januari 2021We schreven over een interne opdeling in klant-categorieën die wij intern maken. De eerste is dus de “Acuut Probleem” categorie. Dit zijn de organisaties met een groot, urgent en (soms) ogenschijnlijk onoplosbaar probleem in hun dagelijks proces.
Lees verder. -
Alles in hokjes
6 Januari 2021Inmiddels bijna 10 jaar helpen wij organisaties met het oplossen van problemen en het verbeteren van hun processen. Toen wij dit intern bespraken kwamen we tot de conclusie dat onze klanten grofweg op te delen zijn in 3 categorieën (hokjes).
Lees verder. -
Gemba walk
3 December 2020Als interimmer wordt het er in gestampt; Go to the Gemba!
Lees verder.
Maar wat is het verschil met een Gemba walk? Wie houdt er een Gemba walk en welke houding heeft u hierbij? En soms is ook de vraag: Waar is eigenlijk mijn echte Gemba? -
Succesvol veranderen met Kotter
20 November 2020Met behulp van het boek "Onze ijsberg smelt!" kan iedereen leren veranderen.
Lees verder. -
De ideale interimmer
7 Oktober 2020De ideale interimmer bestaat niet. Wel kun je er veel aan doen om uit de inzet van een interimmer maximaal rendement te halen. Maar hoe doe je dat?
Lees verder. -
CV Sander Roosen
1 Oktober 2020U kunt het CV van Sander Roosen opvragen via de button.
Lees verder. -
PDCA of DMAIC, wanneer kies je welke methode?
29 September 2020Er zijn verschillende methoden voor het bereiken van continue verbetering in een organisatie. In deze blog vergelijk ik er 2:
Lees verder.
• de PDCA cyclus door Deming en veel gebruikt binnen TPS / Lean (KAIZEN)
• de DMAIC cyclus uit de Six Sigma toolbox.
-
Borgen van verbeteringen
21 September 2020“Hoe zorgen we ervoor dat de resultaten van de verbeterteams ook in de toekomst geborgd blijven?”
Lees verder. -
De Heilige Graal; Schaal of Speerpunt?
1 September 2020Verbetermethodes worden vaak als de Heilige Graal gezien voor problemen die veel dieper liggen. Hoe gaat u om met methodes en veranderweerstand?
Lees verder. -
Veiligheidsbewustzijn
1 September 2020Vanuit Benned werken we altijd in de de volgorde;
Lees verder.
- Veiligheid
- Kwaliteit
- Efficiency
Maar hoe bewust gaan de mensen bij je opdrachtgever om met de risico’s binnen hun organisatie? En wanneer neem je die verantwoordelijkheid over? -
Effectief (Staand) vergaderen
18 Augustus 2020Soms kom je als interimmer in een organisatie waar wel veel vergaderd wordt, maar niet veel bereikt.
Lees verder. -
Doeltreffend beïnvloeden door verhogen van veranderbereidheid
15 Augustus 2020Als interimmer kom je niet om de zaak in stand te houden. Er moet iets veranderen. Maar hoe verhoog je de bereidheid van medewerkers om te veranderen?
Lees verder. -
Druk Druk Druk
1 Augustus 2020Jarenlang werkte ik als lijnmanager (productieleider) in een productie-omgeving. Als lijnmanager had ik het altijd druk. Er moesten allerlei dagelijkse doelen gehaald worden. Dat had natuurlijk de hoogste prioriteit. Dan heb je nog alle lopende zaken en de onverwachte dingen die zich ook met meer dan enige regelmaat voordeden. Het vroeg allemaal om mijn aandacht. Ik was druk, druk en heel druk. En niet alleen ik, samen met mij alle andere leidinggevenden, monteurs en productiemedewerkers.
Lees verder.
-
Succesvol sturen op kpi’s per afdeling / ploeg
27 Juli 2020Veel bedrijven gebruiken kpi’s om te sturen op doelstellingen. Maar leidt dit daadwerkelijk tot de gewenste resultaten of gestelde doelen?
Lees verder. -
CV Emiel van Leipsig
2 Juli 2020U kunt het CV van Emiel opvragen via de button.
Lees verder. -
Effectief prioriteren in projecten
21 Juni 2020Vanaf dag 1 is prioriteit stellen noodzakelijk. Maar wat is de juiste prioriteit? Welke projecten moeten worden uitgevoerd en welke niet of later? En wie bepaalt dat?
Lees verder. -
Projectevaluaties
3 Mei 2020Een projectevaluatie kan worden toegepast in elk project, en heeft als doel het goede te behouden en te borgen, en te leren van gemaakte fouten. Maar hoe hou je een goede evaluatie?
Lees verder. -
Betrek HRM bij Lean transformatie
25 Maart 2020HRM is bij uitstek geschikt om op te treden als businesspartner bij een Lean transformatie, maar doet dat in veel gevallen nog veel te weinig. Wat maakt dat dit onvoldoende gebeurt en welke rol zou HRM hierin goed kunnen vervullen? En is het juist niet de interimmer die hier op moet wijzen?
Lees verder. -
5S handboek
26 November 20195S-werkplekorganisatie vermindert verspilling, vervuiling en ongevallen en verbetert de motivatie en de samenwerking. Het helpt om een werkplek van wereldklasse te krijgen. Maak gebruik van dit handboek voor een succesvolle duurzame implementatie!
Lees verder. -
Verbetering van verliezen op basis van O.E.E.
14 Augustus 2019Veel bedrijven maken gebruik van O.E.E. om inzicht te krijgen in productiviteit van de lijn. Maar wat is dat eigenlijk OEE en waar heb je als bedrijf nou echt invloed op?
Lees verder. -
CV Jan Willem Vlaanderen
30 Maart 2019U kunt het CV van Jan Willem opvragen via de button.
Lees verder. -
CV Jeroen de Jong
4 Februari 2019U kunt het CV van Jeroen opvragen via de button.
Lees verder. -
Minder of meer werkinstructies?
26 Februari 2018Wilt u ook graag een standaard manier van werken? Worden hiervoor de nodige werkinstructies gemaakt maar nauwelijks gelezen? Met behulp van Poka Yoke voert u standaard manier van werken succesvol in.
Lees verder. -
Organizational Behavior Management
13 Oktober 2017Hoewel OBM al lang bestaat in andere landen wordt het ook in ons land steeds populairder. Maar wat is OBM nu eigenlijk? OBM is bedoeld om prestaties aantoonbaar te optimaliseren door middel van positieve gedragsverandering.
Lees verder. -
Risico analyse met RCA 5WHY
25 April 2016Het is vaak zo verleidelijk, een ontstaan probleem snel oplossen. Maar is de oplossing duurzaam of bestaat er een goede kans dat het morgen weer gebeurt?
Lees verder. -
Value Stream Mapping (VSM) in een productie organisatie
11 April 2016Value Stream Mapping (VSM) is de basis en richting voor het continue verbeteren binnen de organisatie. Het legt de link tussen de jaarlijkse verbeterdoelstellingen en de verbeterinitiatieven.
Lees verder. -
E-Book OpX in de Food 2015
31 Maart 2016Op 6 oktober 2015 heeft het Frontrunners in Food event plaats gevonden. In de aanloop hiernaar toe hebben we interviews gehouden. Het resultaat hiervan is verwerkt tot een E-Book.
Lees verder. -
Met een SV programma naar GPtW® organisatie
22 Februari 2016Vorig jaar werden we gevraagd door een voedingsproducent om ze te helpen om de verantwoordelijkheid lager in de organisatie te leggen. Het Structureel Verbeter Programma van Benned blijkt hierbij een goede aanpak waarmee ook een GPtW® organisatie behaald kan worden.
Lees verder. -
Policy deployment of Hoshin Kanri
17 Oktober 2014Veelal wordt Lean gezien als middel om processen te optimaliseren of voor het realiseren van Operational Excellence. Maar Lean gaat verder dan dat. Lean kent ook een onderdeel dat zich richt op de strategische doelen van de organisatie. In 1950 is Hoshin Kanri ontwikkeld om strategische doelen systematisch en duurzaam door te voeren in een organisatie. Deze is gebaseerd op Total Quality Management (TQM).
Lees verder.
Hoshin staat voor richting van de naald of ook wel kompas genoemd. Kanri staat voor het management & control proces. Hoshin Kanri is dus de management & control van de focus van de organisatie of van het kompas. -
Value Stream Mapping in een service organisatie
14 Oktober 2014Value Stream Mapping (VSM) is de basis en richting voor het continue verbeteren binnen de organisatie. Het legt de link tussen de jaarlijkse verbeterdoelstellingen en de verbeterinitiatieven.
Lees verder. -
Dagelijks veranderen met model van Knoster
8 Oktober 2014Een model die kan worden gebruikt om de dagelijkse praktijk van veranderen te benaderen, is het model van Tim Knoster.
Lees verder. -
Team ontwikkeling
1 Oktober 2014Voor de verbeteringen in een werkgebied is het van belang dat het team dat daar werkt hecht is. Maar wat is dat? Hecht?
Lees verder. -
HNW en Lean filosofie versterken elkaar
29 September 2014Het Nieuwe Werken (HNW) is al enige tijd zeer populair. Deze populariteit geldt tevens voor Lean Management. Op welke vlakken kan Lean Management HNW versterken?
Lees verder. -
Sturen op gedrag door LEAN filosofie en de Balanced Score Card
29 September 2014Hoe kunt u sturen op gedrag door gebruik te maken van LEAN en de Business Balanced Score Card?
Lees verder. -
5S Simulatie Getallen Spel
26 September 2014Bent u bezig met de invoering van 5S? Met behulp van dit spel kunt u op een leuke en interactieve manier iedereen duidelijk maken wat het nut van 5S is.
Lees verder. -
Het ontstaan van de naam Benned
24 Augustus 2014Meerdere keren kregen wij de vraag waar de naam “Benned” vandaan komt. Hieronder een korte uiteenzetting en verklaring.
Lees verder.
CV's&InterimManagementBlog&Toolbox
Blog Categorieën
KENNIS EN KUNDE OP HéT JUISTE MOMENT
We hebben bij Eurofins de afgelopen anderhalf jaar niet heel veel geluk gehad. Na een fikse IT Ransomware attack die velen van onze laboratoria (wereldwijd en dus ook in de Benelux) enkele
weken plat legde brandde één van onze grootste laboratoria af. Toen kort daarna COVID-19 invloed kreeg op onze business was de derde crisis in anderhalf jaar tijd een feit.
Gedurende deze zeer lastige tijd ging de business gewoon door, moest er verbeterd blijven worden en hadden mensen nog steeds leiding nodig. In combinatie met serieus en continue
crisismanagement hebben we ervaren hoe fijn het is dat een partij als Benned bij kan schakelen met de benodigde kennis en kunde die op dat moment nodig was.
Zij stelden zich op als collega maar ook als een ‘luis in de pels’ als dat nodig was. Niet altijd leuk, maar wel nuttig. Tenminste als je daar als organisatie en leiderschap voor open durft te staan.
Thema’s als kostprijzen, bouwprojecten, lean, organisatie veranderingen, (brand)verzekerings trajecten en plotseling interim management zijn allemaal aangeraakt.
Zonder Benned stonden we nu niet waar we nu staan. Sterker dan toen de crisisperiode begon en met een mooie toekomst voor ons.
crisismanagement hebben we ervaren hoe fijn het is dat een partij als Benned bij kan schakelen met de benodigde kennis en kunde die op dat moment nodig was.
Zij stelden zich op als collega maar ook als een ‘luis in de pels’ als dat nodig was. Niet altijd leuk, maar wel nuttig. Tenminste als je daar als organisatie en leiderschap voor open durft te staan.
Thema’s als kostprijzen, bouwprojecten, lean, organisatie veranderingen, (brand)verzekerings trajecten en plotseling interim management zijn allemaal aangeraakt.
Zonder Benned stonden we nu niet waar we nu staan. Sterker dan toen de crisisperiode begon en met een mooie toekomst voor ons.
Dennis Wetjens
Algemeen Directeur
Eurofins Food, Feed, Water Benelux